Kampania „OZE? Każdy może!” to ogólnopolska inicjatywa, której celem jest upowszechnienie wiedzy o odnawialnych źródłach energii (OZE) i zachęcenie Polaków do udziału w transformacji energetycznej. Kampania promuje również korzyści finansowe płynące z transformacji energetycznej, takie jak niższe rachunki za energię, uniezależnienie się od importowanych paliw kopalnych i zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego.
O tym jakie są cele kampanii, do kogo jest skierowana i w jaki sposób jest przeprowadzana porozmawiamy z Janem Jankowiakiem, członkiem zarządu InRES będącej współorganizatorem kampanii „OZE? Każdy może!”.
OkM: O co chodzi w kampanii „OZE? Każdy może!” i co skłoniło Was do jej zorganizowania?
Jan Jankowiak: Energia odnawialna to hasło, które w ostatnich latach coraz częściej jest odmieniane przez przypadki w mediach i w codziennych rozmowach. Na rynku mamy coraz więcej różnych rozwiązań, które umożliwiają zarówno produkowanie własnej energii, jak i wykorzystywanie jej w najbardziej opłacalny sposób.
Niemniej, zauważyliśmy że dynamiczny rozwój oferty sektora energii odnawialnej w Polsce nie do końca przekłada się na zarówno zrozumienie, jak i popularność dużej części rozwiązań które są już w tym momencie dostępne na rynku, a co za tym idzie – skutkuje to niepełnym wykorzystaniem potencjału w zakresie transformacji energetycznej w Polsce. Wiele osób chętnie zaangażowałoby się w proces transformacji energetycznej, ale często nie są świadomi jakie rozwiązania są dla nich dostępne.
Stąd też pojawiła się potrzeba przeprowadzenia kampanii, której celem jest pokazanie że obecnie na rynku jest dostępnych szereg rozwiązań, które są dostępne dla każdego – niezależnie od tego, czy mieszka w domu, w bloku czy też prowadzi firmę.
OkM: Do kogo kierowana jest kampania?
JJ: Kampania skierowana jest do wszystkich, którzy chcą dowiedzieć się więcej o OZE i sposobach na ich wykorzystanie w swoim życiu. Nasz przekaz kierujemy przede wszystkim do tych osób i podmiotów, dla których dotychczasowo nie było rozwiązań z zakresu OZE lub nie były one możliwe do zastosowania ze względu na ograniczenia – dotyczy to zarówno mieszkańców domów oraz budynków wielorodzinnych, jak i firm z sektora usługowego i produkcyjnego – bez względu na to gdzie prowadzą swoją działalność. Wierzymy, że każdy może stać się częścią transformacji energetycznej i czerpać z niej korzyści.
OkM: Jakie jest przesłanie kampanii?
JJ:W ramach kampanii nasz przekaz skierowany do odbiorców skoncentrowany jest na dwóch kwestiach – dostępność i opłacalność. Często pokutującym mitem jest to, że rozwiązania z zakresu energii odnawialnej są dostępne tylko dla tych, którzy mają własny dom lub działkę. Tymczasem jest dokładnie odwrotnie – obecnie dostępnych jest szereg rozwiązań, z których można czerpać korzyści nawet jeśli nie posiadamy warunków technicznych do realizacji własnej instalacji – nawet jeśli mieszkamy w bloku, prowadzimy firmę w biurze czy też zarządzamy zakładem produkcyjnym. W ramach kampanii pokazujemy te rozwiązania, wskazując dla kogo są one dostępne i w jaki sposób możne je zastosować u siebie. Drugą kwestią, którą poruszamy jest kwestia korzyści finansowych, jakie wynikają z zastosowania rozwiązań z zakresu transformacji energetycznej. Wielu osobom wydaje się, że konieczność przestawienia na niskoemisyjne i zeroemisyjne źródła energii jest podyktowana wyłącznie kwestiami dbałości o klimat i środowisko. Nic bardziej mylnego – energia z OZE to przede wszystkim szansa na zapewnienie taniej energii dla rozwoju naszej gospodarki oraz uniezależnienie się od drogich i importowanych paliw kopalnych, co z kolei przekłada się na nasze bezpieczeństwo energetyczne i odporność na zawirowania na rynkach międzynarodowych.
OkM: Jakie są główne cele kampanii?
JJ: Kampania stawia sobie kilka kluczowych celów. Naszym priorytetem jest podniesienie świadomości na temat odnawialnych źródeł energii i ich licznych korzyści. Chcemy edukować społeczeństwo w zakresie dostępnych rozwiązań OZE, ułatwiając im podejmowanie świadomych decyzji o inwestycji w te technologie. Jednocześnie pragniemy udostępnić szeroki zakres informacji i narzędzi, które pomogą wdrożyć OZE w domach i firmach. Ostatecznie naszym celem jest promowanie zrównoważonej przyszłości energetycznej, w której każdy może czerpać korzyści z OZE. Wierzymy, że osiągnięcie tych celów przyczyni się do poprawy jakości życia, ochrony środowiska i zwiększenia niezależności energetycznej Polski.
OkM: Jakie działania obejmuje kampania?
JJ: W ramach kampanii zdecydowaliśmy się wykorzystać różnorodne kanały komunikacji aby dotrzeć do szerokiego grona odbiorców i przekazać rzetelną wiedzę na temat odnawialnych źródeł energii. Oprócz strony internetowej (https://ozekazdymoze.pl/) i profili w mediach społecznościowych (Facebook, Instagram, LinkedIn), kampania obejmuje również kampanię outdoorową na ulicach miast oraz w środkach komunikacji miejskiej – przykładem tego jest obrandowany tramwaj kursujący po Poznaniu, który zachęca mieszkańców do zaangażowania się w kampanię, a co za tym idzie transformację energetyczną. W planach jest również stworzenie materiałów edukacyjnych dla uczniów szkół, które przybliżą im zagadnienia związane z OZE i ich korzyściami. Dzięki tak szerokiemu wachlarzowi kanałów komunikacji kampania ma szansę dotrzeć do dużej liczby osób i zbudować powszechną świadomość na temat transformacji energetycznej i dostępności rozwiązań.
OkM: Jakie są plany na przyszłość?
JJ: Planujemy dalszy rozwój strony internetowej i bazy wiedzy, a także pojawienie się w kolejnych miastach Polski, takich jak Warszawa, Kraków czy Wrocław. Chcemy również dotrzeć do szerszego grona odbiorców poprzez współpracę z nowymi partnerami. Jesteśmy przekonani, że kampania może odegrać znaczącą rolę w edukacji społeczeństwa i przyspieszeniu transformacji energetycznej w Polsce.